آشنایی با درگاه ملی مجوزها | کسب و کارهای فرهنگی کی به این درگاه می پیوندند؟

درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، بستری اینترنتی تحت مدیریت دبیرخانه «هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌ وکار» است که برای همه کسب وکارهای موجود در کشور، شرایط، مدارک، مجوزهای پیش‌نیاز، هزینه و زمان صدور مجوز را شفاف و قابل فهم ارائه می کند. این درگاه، تنها مرجع رسمی اعلام شرایط صدور مجوزهای کسب و کار و معرفی مرجع قانونی صادرکننده همه مجوزهای کسب وکارها در کشور محسوب می‌شود.

بر اساس ماده7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی و اصلاحات بعدی، «هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار»، به ریاست وزیر امور اقتصادی ودارایی موظف است شرایط، مراحل و هزینه های صدور مجوزهای کسب و کار را شفاف و سهل کند تا هر شهروند بتواند در این سایت به راحتی از شرایط و مراحل دریافت مجوز کسب وکار مورد نظرش مطلع شود و در صورت درخواست، از درگاه تخصصی، مجوز مورد نظرش را به سهولت و در کوتاه ترین زمان ممکن، دریافت کند.

دبیرخانه «هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌ وکار» در مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر است و راهبری و مدیریت “درگاه ملی مجوزهای کسب و کار کشور” را به‌عهده‌ دارد.

کارکرد اصلی درگاه عبارت است از:

  1. شفاف سازی شرایط، مدارک، زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب وکارها
  2. معرفی مرجع اصلی صادرکننده مجوز هر کسب وکار
  3. سهل کردن شرایط، مدارک و زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب وکارها
  4. ثبت نام از متقاضیان دریافت مجوز، راهنمایی و هدایت وی به درگاه تخصصی صادرکننده مجوز
  5. پشتیبانی و پیگیری دریافت مجوز موردنظر متقاضی در زمان اعلام شده و پیگیری قضایی درصورت عدم صدور مجوز بدون دلیل موجه.

https://mojavez.ir

تعارض منافع با‌ درگاه ملی مجوزها از بین می‌رود

یجاد یک کسب و کار جدید می‌تواند در زمینه رشد تولید ملی و افزایش اشتغال کمک زیادی کند اما وجود مقررات پیچیده در دستگاه‌های صادرکننده مجوز، کارآفرینان را با دردسرهای فراوانی مواجه کرده است.

به گزارش فارس، در حالی فقط ۲ روز تا پایان مهلت قانونی برای دستگاه ها و وزارتخانه ها جهت اتصال به درگاه ملی مجوزها باقی مانده است، تعدادی از دستگاه‌ها هنوز اقدامات لازم برای اجرای این قانون را انجام نداده‌اند.

از جمله تکالیف قانونی برای تسهیل صدور مجوزها، همکاری دستگاه‌ها برای بارگذاری و ارائه شفاف و دقیق همه مجوز‌ها هم به لحاظ نظام مجوزدهی و هم از منظر خوشه‌های کسب و کار در درگاه ملی مجوز‌های کشور است تا براساس آن هیئت مقررات زدایی برای حذف یا اصلاح آنها تصمیم‌گیری کند، اما تاکنون این مهم انجام نشده است.

دلایل و موضوعات متعددی برای اجرای این قانون توسط سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران برای تصویب و اجرای قانون صدور مجوزهای کسب‌وکار به صورت الکترونیک بیان شده است‌ اما یکی از مهمترین موضوعات در بحث مجوزها، ایجاد انحصار در صدور برخی مجوزها بوده که قانون‌گذاران در این زمینه ورود کرده و خواهان توقف آن شده‌اند.

* انحصار دستگاه‌ها مانع صدور مجوزهای جدید کسب و کار

انحصار در صدور مجوزها یعنی دستگاه صادرکننده مجوز به مهمترین ذینفع در ایجاد کسب و کار مربوطه تبدیل می‌شود و به همین دلیل، هیچگاه اجازه ورود افراد دیگر را به آن بخش نمی‌‌دهد. مثلاً مجوز کسب و کار‌های صنعتی را وزارت صمت، مجوز‌های کسب کار‌های مربوط به کشاورزی و دامپروری را وزارت جهاد کشاورزی، مجوز داروخانه را داروسازان صادر می‌ کنند؛ در حالی که در کشور‌های دیگر، دستگاه صادرکننده مجوز، در آن کسب و کار ذینفع نیست. درگاه ملی مجوزها می تواند این تعارض منافع را تا حدود زیادی برطرف کند.

فاطمه حسینی، کارشناس مسائل اقتصاد ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در زمینه انحصار موجود در صدور مجوزهای کسب و کار می‌گوید: برخی دستگاه‌ها به‌دلیل اینکه معتقدند نباید دست در بازار زیاد شود، تاکنون از صدور مجوز سرباز می‌زدند و همین مساله باعث ایجاد تعارض منافع میان کارآفرینان و صادرکنندگان مجوز شده بود.

وی ادامه داد: در صورتی که درگاه ملی مجوزها بتواند مشکل انحصار و تعارض منافع را حل کند، بخش بزرگی از مشکلات پیش روی کارآفرینان حل خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان، همین دو مساله در سال‌های گذشته مشکلات فراوانی را برای کارآفرینان و افراد جدیدی که خواهان ورود به این کسب و کارها هستند، ایجاد کرده است.

* وجود درآمد دستگاه ها را از همکاری با یکدیگر منع می‌کند

یکی دیگر از موضوعاتی که در سال‌های گذشته، مشکلات فراوانی را برای کارآفرینان در زمینه دریافت مجوز ایجاد کرده است، به موضوع اتخاذ تصمیمات غیرهماهنگ میان دستگاه های مختلف بازمی‌گردد. به عبارت دیگر، برای رفع موانع و انجام اصلاحات در هر بخشی، نیاز به اتخاذ تصمیمات و اقدامات هماهنگ میان سایر دستگاه‌ ها و نهاد‌های مرتبط با موضوع است زیرا صدور مجوز منبع درآمدی برای بسیاری از دستگاه‌ها است.

به همین دلیل، این دستگاه‌ها معمولاً حاضر به همکاری با دیگر دستگاه‌ ها برای رفع موانع و حذف مقررات زائد نمی‌ شوند. این امر موجب شده است روند تسهیل و بهبود محیط کسب و کار بیش از پیش دشوار شود. در صورتی که این مساله با درگاه ملی مجوزها برطرف شود، می‌توان شاهد بود که هم تعارض منافع و هم امضاهای طلایی دستگاه‌ها تا حدود زیادی از بین برود.

* بخشنامه‌ها برهم زننده قوانین هیات مقررات زدایی

یکی دیگر از مشکلاتی که این قانون می‌تواند برطرف کند، زمان بر بودن مصوبات هیئت مقررات زدایی وزارت اقتصاد است، طبق قانون، برای حذف یا اصلاح یک مقرره در هیئت مقررات زدایی، بین سه تا ۶ ماه زمان نیاز است. این در حالی است که در طول این مدت، بخشنامه ‌های مختلفی، مرتبط با موضوعی که تصمیم به حذف یا اصلاح آن گرفته شده، صادر می ‌شود. به عبارت دیگر، سرعت مقررات زایی در کشور بسیار بیشتر از مقررات زدایی است و حذف یک یا چند مقرره تأثیری بر حذف مقررات زائد از فضای کسب و کار کشور ندارد.

همین مساله موجب شده، زمان صدور مجوزها و یا کنار گذاشتن مقررات و بخشنامه های دست و پا گیر دستگاه ها به شدت کاهش یابد. در صورتی که درگاه ملی مجوزها در همه بخش‌ها به درستی اجرایی شود، می‌توان امیدوار بود که بخش قابل توجهی از مشکلات کارآفرینان در دستگاه‌های صادرکننده مجوز از بین برود.

* بخشی نگری در حوزه کسب و کارها کنار گذاشته شود

به نظر بسیاری از کارشناسان، روند اصلاح یا حذف مقررات زائد، نیازمند تصمیمات یکپارچه و واحد از سوی یک نهاد فراقوه‌ای است، در حالی که در کشور ما بخشی نگری و تصمیمات متعدد در حوزه‌ های مختلف مرتبط با کسب و کار از جمله صادرات، واردات، مالیات و غیره مانع از تسریع در فرآیند اصلاح و بهبود محیط کسب و کار شده است.

این مساله نه تنها محیط کسب و کار را با تهدید مواجه کرده، بلکه منجر به کاهش امنیت سرمایه گذاری، از دست دادن بازار‌های صادراتی و ایجاد بی اعتمادی به فعالان اقتصادی داخلی در حوزه تجارت خارجی نیز شده است. در صورتی که این بخشی نگری در میان قوانین از بین برود و یک سیستم یکپارچه در این زمینه ایجاد شود، می توان امیدوار بود تا موضوع روند طولانی مجوزهای کسب و کار از بین رفته و همین موضوع باعث ایجاد انگیزه در کارآفرینان و افرادی که به دنبال مجوز بوده اند، شود.

به گفته امیر سیاح، رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار، با توجه به اقدامات صورت گرفته طی چند ماه اخیر و ارائه هشدار‌ها و تذکرات لازم به مسئولان دستگاه ‌های اجرایی، همه دستگاه‌های مرجع صدور مجوز در تلاش هستند تا فرایند شفاف سازی و تسهیل صدور مجوز‌ها را تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ به پایان برسانند و تاکنون نیز برخی دستگاه ها، ضوابط و شرایط صدور مجوز‌های خود را برای بارگذاری در درگاه ملی مجوز‌ها به این مرکز ارائه داده اند و براساس قانون، هر دستگاهی نیز که در اجرای تکالیف خود کوتاهی کند، مطابق با ماده ۶۰۰ قانون مجازات اسلامی با آن برخورد خواهد شد.

https://mojavez.ir

راهنمای دریافت مجوز از سامانه مجوزها mojavez.ir

درگاه ملی مجوزها چیست و چه کاری می کند؟
درگاه ملی مجوزها mojavez.ir که با حکم قانون توسط وزارت اقتصاد ساخته شده تا برای همه کسب وکارهای حلال موجود در ایران، شرایط، مدارک، هزینه و زمان صدور و صادرکننده اصلی مجوز آن کسب وکار را روشن و دقیق ارائه کند. هرکس بخواهد در ایران یک کسب وکاری رسمی راه بیندازد، میتواند در این درگاه، صفحه راهنمای شرایط دریافت مجوز مورد نظرش را پیدا کند و ببیند و اگر شرایطش را داشت، همینجا بطور الکترونیک درخواست مجوز دهد و در زمان تعیین شده، مجوزش را دریافت کند.
این درگاه به چه کسانی چه خدمتی می دهد؟ 
هرکسی فارسی بلد باشد، میتواند در این درگاه، شرایط، مدارک، هزینه و زمان صدور و صادرکننده مجوز هر کسب وکار در ایران را مشاهده کند. اشخاص حقیقی ایرانی (صاحبان کد ملی ایران) و اشخاص حقوقی ایرانی (شرکت ثبت شده دارای کد ثبتی) و اتباع خارجی (دارای کد اتباع صادره از نهادهای حکومتی ایران) میتوانند از درگاه ملی مجوزها، بطور الکترونیک، مجوز درخواست و دریافت کنند.
چطور در سایت مجوزها، مجوز مورد نظرمان را پیدا کنیم؟
در درگاه ملی مجوزها برای هر کسب وکار شناسایی شده، یک صفحه بنام “راهنمای دریافت مجوز” وجود دارد که در آن، شرایط، مدارک، هزینه و زمان صدور و صادرکننده اصلی مجوز آن کسب وکار، ثبت شده.
برای یافتن مجوز مورد نظرتان دو راه وجود دارد: راه ساده تر، در نوار جستجوی داخل سامانه ملی مجوزها، یک کلمه اصلی از مجوز مورد نظرتان را بنویسید و جستجو کنید. بلافاصله راهنمای دریافت مجوز موردنظرتان (و نیز کسب وکارهای مشابه) در همان صفحه می آید. اگر نیامد یا پیشنهادهای زیادی آمد، کلمات جستجو را تغییر دهید تا کسب وکار موردنظرتان را پیداکنید. اگر از این راه موفق نشدید، از مسیر درختواره کسب وکارها که در صفحه اول درگاه مشخص شده بروید
مجوز را کجا و چطور و چه زمانی می دهند؟
اگر شرایط و مدارک را کامل بارگزاری کرده باشید، مجوز شما تا زمان تعیین شده صادر و به صفحه خودتان در درگاه ملی ارسال می شود.
چرا میخواهید به کسب و کارهایی نظیر باغداری یا مشاغل خانگی که سالها بدون مجوز راحت کار میکرده اند و مشکلی هم نداشته اند، مجوز دهید؟
ازنظر دولت، صدور مجوز به معنی اجازه دادن نیست به معنی رسمی کردن است. کسب وکاری که رسمی میشود، می تواند سربرگ و برند داشته باشد، به دولت و فروشگاه‌های بزرگ بفروشد، وام بگیرد و در نمایشگاه ها شرکت کند. ما با رسمی کردن کسب وکارها، درهای بازارهای جدید را به روی آنها باز می کنیم.
آیا دریافت مجوز از درگاه ملی، حقی برای دریافت وام دولتی، زمین ارزان یا دیگر تسهیلات دولتی ایجاد می کند؟
خیر. درگاه ملی، صرفا کسب وکار شما را رسمی می کند و به مشتریان و همکاران شما می گوید دولت ایران، کسب وکار شما را به رسمیت می شناسد. برای دریافت کمکها و هدایتهای دولتی، به سازمان مربوطه مراجعه کنید. البته توصیه ما این است که برای شروع کسب وکار، بجای تکیه به حمایتهای حکومتی، به توان و پشتکار خودتان تکیه کنید.
آیا به کسی که مجوز دارد میتواند اعتماد کرد و دولت صحت عملکرد تجاری و تعهد او را تضمین می کند؟
دولت صحت عملکرد و تعهد صاحبان مجوز را تضمین نمی کند ولی سعی می کنیم از طریق بانک اطلاعات کسب وکارها، تا حدممکن، اطلاعات موجود درباره کسب و کارها را شفاف کنیم. طبعا هر فعال اقتصادی یا مشتری، باید قبل از معامله یا خرید، مطالعه کند و خطر تصمیمش را بپذیرد. وظیفه حکومت، شفاف کردن اطلاعات برای تصمیم گیری بهتر مردم و مجازات قانون شکنان است نه تضمین عملکرد و تعهد صاحبان مجوز.
هدفتان از این کار، یافتن فراریان مالیاتی نیست؟
ثبت شدن فعالیتهای اقتصادی، منافعی برای فعالان اقتصادی دارد. طبعا فعالیتی که ثبت و بزرگ میشود و از حالت زیرزمینی و غیررسمی به حالت رسمی وارد میشود، مالیات هم باید بپردازد. هدف رسمی کردن کسب وکارها، مالیات ستانی نیست. دولت با ابزارهای جدید، فراریان مالیاتی را پیدا میکند و برای یافتن مودیان فراری، نیازی به اطلاعات کسب وکارهای ثبت شده و مجوز گرفته ندارد.
آیا فایل مجوز، قابل دستکاری و تقلب نیست؟
خیر چون هر مجوز یک کد یکتا دارد که توسط هرگوشی قابل راستی آزمایی است و علاوه بر آن، هر مجوز صادره در بانک اطلاعات مجوزها (qr.mojavez.ir) ثبت میشود و اعتبار آن قابل جستجو و تایید است.
چرا در جستجوی بعضی کسب وکارها مینویسد موری یافت نشد؟
چون برخی دستگاه های صادرکننده مجوز، برای همه کسب وکارهایی که متولی اش هستند، شرایط صدور مجوز را یا هنوز تعیین نکرده اند یا در ارسال آن به درگاه ملی تعلل کرده اند. پیگیر هستیم تا شرایط صدور همه مجوزها در اینجا شفاف شود. اگر کسب وکاری پیداکردید که شرایط صدورش در درگاه ملی نیست، لطفا به شماره 09198050636 پیام دهید.

سوالات متداول درگاه ملی مجوزهای کشور
مبانی قانونی استقرار درگاه ملی مجوزهای کشور چیست؟
استقرار درگاه ملی مجوزهای کشور به استناد دستورالعمل شماره 50868 مورخ 01/05/1396 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و مصوبه های شماره 105816/ت هـ مورخ 25/08/1396 ، شماره 12176/ت 55285 هـ مورخ 09/02/1397 میات محترم وزیران، همچنین تکالیف قانونی شصت و نهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به شماره 477003 مورخ 27/08/1398 موضوع سیاست های ابلاغی بهبود محیط کسب وکار و بند(4) تبصره(3) ماده(7) اصلاحی قانون اصلاح مواد 1 و 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 15/11/1399 به منظور ساماندهی نظام مجوزدهی کشور می‌باشد.
مجوز کسب­وکارچیست؟
هر نوع اجازه یا مدرک الکترونیکی یا غیرالکترونیکی که به موجب آن، صادرکننده قانونی مجوز، حق شروع و توسعه کسب وکار خاصی را برای اشخاص حقیقی یا حقوقی به رسمیت می­شناسد. در مجوز کسب وکار، درج هویت صادرکننده مجوز، هویت صاحب مجوز و ماهیت کسب وکار الزامی است اما ذکر دوره اعتبار، مکان و شرایط صدور مجوز الزامی نیست.
کاربرگ راهنمای دریافت مجوز چیست؟
کاربرگ راهنمای دریافت مجوز، صفحه ای حاوی اطلاعات شرایط، مدارک، مجوزهای پیشنیاز، استعلامات، زمان و هزینه صدور مجوز یک کسب وکار است که توسط مراجع صدور تکمیل و پس از تایید هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب وکار در درگاه ملی مجوزها و درگاه تخصصی صادرکننده مجوز به عنوان راهنمای دریافت مجوز در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
تکلیف قانونی مراجع صدور مجوز برای اظهار و ثبت اطلاعات و شرایط صدور مجوزها در درگاه ملی مجوزهای کشور چیست؟
وفق تبصره (3) ماده(7) قانون اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن مورخ 15/11/1399 کلیه مراجع صادرکننده مجوز موظفند ظرف مدت چهارماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، نسبت به اظهار عنوان و تکمیل شناسنامه صدور، تمدید، اصلاح و لغو مجوزها بر اساس استاندارد تعیین‌شده طبق ضوابط قانونی توسط هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌ و کار بر روی درگاه ملی مجوزهای کشور به‌صورت الکترونیکی اقدام كنند. در صورت عدم اظهار و ثبت و تکمیل اطلاعات موضوع این ماده بر روی درگاه مذکور در مهلت زمانی تعیین شده، الزام اشخاص به اخذ مجوزی که اطلاعات آن در این درگاه ثبت نشده، ممنوع است و بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مرجع صادرکننده مجوز و یا مقامات و مدیران مجاز از طرف وی مسوول حسن اجرای این ماده هستند.
مجوز اعلانی چیست؟
مجوزی که به تشخیص هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب وکار با اعلام متقاضی، مبنی بر دارابودن شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن مجوز، قابل صدور است و پس از اعلان متقاضی(از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور)، احراز هویت هوشمند و شرایط متقاضی (مدارک هویتی، سن، مدرک تحصیلی و… )، به‌صورت الکترونیکی، آنی و از طریق درگاه تخصصی دستگاه صادر می‌شود. متقاضی مجوز اعلانی باید مکان، استعداد نیروی انسانی، تولید کالا و یا خدمت خود را حسب مورد در درگاه تخصصی اعلام کند و نظارت‌های پسینی شامل بازرسی‌های هوشمند یا سرزده و کشفی ماموران مراجع صادرکننده مجوز و نیز نظارت و ارزیابی شفاف مردمی را بپذیرد.
منظور از درگاه تخصصی چیست؟
بستری اینترنتی تحت مدیریت یک مرجع تخصصی قانونی صدور مجوز است که در آن، شرایط، مدارک، پیش مجوزها، هزینه و زمان صدور مجوزهایی که به تصویب هیأت مقررات‌زدایی . بهبود محیط کسب وکار رسیده‌اند را عیناٌ مشابه شرایط، مدارک، پیش مجوزها، هزینه و زمان مصرح در درگاه ملی، دربافت و مجوز را صادرمی‌کند. درگاه‌های تخصصی امکان دریافت و ثبت مدارک و صدور غیرحضوری مجوز را دارا هستند و حسب موضوع، ارسال و دریافت اطلاعات، استعلامات و پیش مجوزها را (در قالب وب سرویس) از مراجع مرتبط برای استفاده در فرآیند صدور مجوز به انجام می‌رسانند.
درگاه‌های تخصصی اطلاعات مجوزهای خود را به محض صدور برای اخذ شناسه یکتای مجوز، در قالب وب سرویس به درگاه ملی مجوزهای کشور ارسال می‌کنند.
آیا برای ثبت درخواست مجوز در درگاه ملی مجوزهای کشور نیاز به مراجعه حضوری متقاضی می باشد؟
خیر – با توجه الکترونیکی نمودن فرایند ثبت‌نام و ثبت درخواست متقاضیان و اخذ استعلامات برخط از مراجع استعلام دهنده به منظور احراز هویت و تکمیل فرم ثبت درخواست، نیازی به مراجعه حضوری متقاضی نمی باشد.
شناسه یکتای مجوز چیست؟
شناسه‌ای است یونیک (قابل نمایش به صورت Bar Code یاQR Code) و قابل خوانش توسط گوشی تلفن همراه که توسط درگاه ملی مجوزها تولید و به هر مجوز صادره از درگاه­های تخصصی الصاق ‌می‌شود و مبنای استعلام، احراز اصالت و ارزیابی مردمی آن مجوز کسب وکار است.
بانک اطلاعات کسب وکارهای ایران چیست؟
یکی از زیرسامانه‌های درگاه ملی مجوزهاست که اطلاعات همه کسب وکارهای کشور به تفکیک تقسیمات جغرافیایی کشور تا پایین‌ترین سطح صدور مجوز (استانی، شهرستان، شهر، بخش و …) بر اساس طبقه بندی شاخه ای (خدمات، صنعت، کشاورزی) در آن قرار دارد. در بانک اطلاعات کسب و کارهای ایران برای هر دارنده مجوز، یک صفحه حاوی اطلاعات هویتی، عنوان و شناسه یکتای مجوز، عنوان و نشانی کسب وکار ، ظرفیت تولید و اشتغال و شماره تلفن صاحب کسب وکار درج شده است که برای مشاهده و اخذ نظرات مردمی در تکمیل فرآیند نظارت پسینی، از طریق درگاه ملی مجوزها در دسترس عموم، قرار می‌گیرد.
درگاه ملی مجوزهای کشور چه ویژگی‌هایی دارد؟
درگاه ملی مجوزهای کشور، بستری اینترنتی است که در آن، راهنمای دریافت کلیه مجوزهای کسب و کار موجود در کشور، در کاربرگ‌های مستقلی شامل شرایط، مدارک، مرجع صادرکننده، هزینه و زمان صدور هر مجوز، به زبان ساده و روشن، ارائه می‌شود. هر شهروندی دارای سواد و قابلیت تاسیس یک کسب وکار، باید بتواند با جستجوی ساده در درگاه ملی، صفحه راهنمای دریافت مجوز کسب وکار مورد نظرش را پیداکند.
ویژگی‌های این درگاه عبارتند از:
ورود به درگاه ملی نیاز به ثبت نام ندارد و هر شهروندی می‌تواند از اطلاعات موجود در آن بهره مند شود ولی درخواست مجوز و انتقال به درگاه تخصصی مجوز مورد تقاضا، نیاز به ثبت نام دارد.
  • ثبت نام متقاضیان مجوز با حداقل اطلاعات و اخذ سرویس‌های احراز هویتی از مراجع ذیربط انجام و به همراه اطلاعات راهنمای دریافت مجوز در قالب وب سرویس به درگاه تخصصی ارسال می‌شود و درگاه تخصصی نباید از متقاضی، درخواست ثبت نام و ارسال اطلاعات سجلی کند.
  • درختواره کسب وکارهای ایران شامل چهار لایه 1)بخش، 2)شاخه، 3)زیرشاخه­ و 4)عنوان کسب و کار، تقسیم بندی شده و به ازای هر کسب وکار، یک «کاربرگ راهنمای دریافت مجوز» وجود دارد که در آن، شرایط، مدارک، مرجع، هزینه و زمان صدور آن مجوز نوشته شده است.
  • کاربرگ راهنمای دریافت مجوز کسب­وکار به دو روش جستجوی پیشرفته در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، 1)با امکان جستجوی عنوان کسب وکار و یا کلید واژه های مرتبط با آن و یا 2) از طریق جانمایی عنوان مجوز در درختواره کسب­وکار کشور که از سه بخش کلی خدمات، صنعت و کشاورزی تشکیل شده و حداکثر با 3 مرحله انتخاب (کلیک) متقاضی را به صفحه راهنمای دریافت مجوز مورد نظر خود می رساند.
  • ثبت درخواست اخذ مجوز با ارائه کدملی و شماره تلفن همراه هر شهروند ایرانی ممکن است. برای متقاضیان خارجی، مطابق آیین نامه‌ای است که سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اعلام خواهدکرد.
  • کاربرگ راهنمای دریافت مجوز هر کسب وکار، به دکمه اعلام مغایرت شرایط مجوز اعلانی در درگاه ملی با درگاه تخصصی مجهز خواهد بود و کاربران تشویق می‌شوند مغایرت دو درگاه از لحاظ شرایط دریافت هر مجوز را به درگاه ملی اعلام کنند.
  • ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها انجام می شود اما صدور مجوز در درگاه تخصصی انجام می‌شود. وزارت امور اقتصادی و دارایی، اجرای تکلیف قانونی‌اش در قانون مصوب بهمن (1399) درباره صدور مجوزهای کسب وکار را به مراجع صادرکننده مجوز تفویض می­کند ولی بر اساس دستورالعمل حاضر، به کار آنها نظارت خواهدکرد.
  • در فاز دوم پروژه درگاه ملی مجوزهای کشور، امکان ثبت و پیگیری شکایات مربوط به فرآیند اخذ مجوز قرارداده خواهدشد و در فاز سوم، در صفحه هر کسب وکار، لینک ورود به «باشگاه مشاوران کسب وکار» و «تالار گفتگوی فعالان این کسب­وکار» حسب مورد به تفکیک استان و شهرستان، برای اخذ مشاوره تخصصی از خبرگان هر کسب­وکار قرارداده خواهدشد
اعلام مغایرت راهنمای دریافت مجوز با درگاه تخصصی چگونه انجام می شود؟
هر متقاضی می تواند از طریقه دکمه اعلام مغایرت شرایط مجوز روی هر کاربرگ، مغایرت دو درگاه از لحاظ شرایط دریافت هر مجوز را به درگاه ملی مجوزها اعلام کند تا مورد بررسی قرار گیرد.
حال سئوال این است
کسب و کارهای فرهنگی کی به این درگاه می پیوندند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 17 =